Notícies

Projecte de l’Aigua - Curs 2018-2019

29 Març 2019
En el marc del Projecte de l'Aigua els alumnes de 1r a 4t de primària hem dut a terme una sèrie d'activitats que hem desenvolupat durant aquestes darreres setmanes.

Tallers de ciències

Com cada any dediquem una setmana a realitzar un treball de projecte en el qual agrupem els alumnes barrejant els cursos de 1r a 4t.
Enguany hem dut a terme un conjunt d’experiments de ciència i aigua per tal de poder descobrir les propietats i les característiques d’aquest líquid tan especial i preuat per a la nostra supervivència.
A partir de l’observació i la manipulació, els alumnes van poder comprovar les seves pròpies hipòtesis i van extreure unes conclusions dels diferents conceptes que vam plantejar: flotabilitat, capil.laritat, permeabilitat, refracció, densitat, vibració, convecció i dissolució.
Mitjançant aquesta experimentació ens vam fer preguntes, en vam buscar la resposta i ens en van sorgir de noves. Vam utilitzar el mètode científic amb l’objectiu de promoure la reflexió per extreure conclusions i, fomentar així, l’esperit crític i el pensament científic dels infants.

Conferència

En Jordi Camprubí, biòleg i antic professor de l'escola, ens va fer una conferència sobre els microorganismes del nostre entorn al medi aquàtic, amb una projecció de diapositives de fotografies fetes amb el microscopi al laboratori de l’escola. Ens va parlar dels organismes que no es veuen a simple vista, que viuen tant a l’aigua dolça com al mar i també, d’una manera molt elemental, de la dinàmica de l’aigua de mar i dels rius, de l’erosió i la sedimentació.

A la classe

Cada classe ha aprofundit en aspectes més específics que han sorgit dels interessos dels grups. Hem treballat aspectes com la importància de l’aigua per als éssers vius, pel creixement de les plantes, el cicle natural i urbà de l’aigua, hem après frases fetes i dites relacionades amb l’aigua, hem escoltat músiques de pluges i tempestes, hem pres consciència de la petjada hídrica, de la contaminació de rius i mars i de la repercussió ambiental produïda per l’activitat humana.

La dimensió plurilingüe

Per treballar la dimensió plurilingüe, vam fer una recerca de dites i frases fetes referides a l’aigua en diferents idiomes: català, castellà, francès, aranès, euskera, gallec, italià, alemany i anglès. Això ens va portar a descobrir l’origen d’aquestes expressions populars connectades a la vida rural i la seva relació amb els fenòmens atmosfèrics.

Dia mundial de l’aigua

Divendres 22 de març vam celebrar el Dia mundial de l’aigua. Vam parlar del que havíem après i vam fer una reflexió de com fer-ne un ús més responsable, com tenir-ne cura, com conservar-la i com actuar de manera més sostenible.
Cada alumne va pensar un compromís que volgués adquirir a nivell personal i el va escriure en una mà de paper. A continuació ens vam reunir al pati els quatre cursos, vam fer una lectura d’un text de les Nacions Unides sobre la realitat del dret a l’aigua a la resta del món, i vam concloure l’activitat enganxant les nostres mans en un mural conjunt.

Excursió al riu La Tordera

Com a cloenda del Projecte de l’Aigua, vam anar d’excursió al riu La Tordera per conèixer com va canviant aquest riu des del Montseny fins la seva desembocadura a Malgrat de Mar. Vam observar les característiques del riu en cada parada, vam buscar indicis de vida animal dins i fora de l’aigua i ens vàrem fixar en els materials i la vegetació de les seves lleres. Vam aprendre a escoltar els sons de l’aigua i de l’entorn, així com a reconèixer alguns animals indicadors de la bona qualitat de l’aigua i de la salut del riu: la perla, la cua de capsa o l’efímera aplanada. Vam poder veure com és la desembocadura d’un riu i de quina manera aquest transporta i erosiona alguns materials que arriben al mar.
Vam comprendre la importància de preservar la vida als rius, reduint al màxim les deixalles, així com minimitzant l’empremta que els humans deixem al medi natural.

L'àlbum d'imatges complet el trobareu a Clickedu.